תכניות EAP

תכניות לניהול משברים ומצוקות

תכניות EAP הינן חלק מסל הרווחה הארגוני שהמעסיק מציע לעובדים. מטרת תכניות ה- EAP הינה להציע תמיכה שתסייע לעובד להתמודד עם בעיות אישיות שיכולות להשפיע בצורה שלילית על הביצועים בעבודה, על הבריאות ועל השלומות של העובד. אמנם תכניות ה- EAP נולדו כדי לתת מענה לקשיים הקשורים ישירות לעבודה אך כיום ההתייחסות אליהם הינה רחבה ומקיפה והן מוכוונות גם לבעיות שמקורן מחוץ למקום העבודה ויכולות להשפיע בשלילה על הנוכחות ועל הביצועים בעבודה. תכניות ה- EAP כוללות בדרך כלל ייעוץ והתייחסות לבעיות אישיות של עובדים ולבני המשפחה שלהם.
דוגמאות לנושאים בהם תומכות תכניות ה- EAP:
התמכרויות
• מצוקה רגשית
• דיכאון
• ניהול כעסים
• משברים שנובעים מאירועי חיים מרכזיים כמו לידות, תאונות, מוות
• בעיות בריאות
• בעיות כלכליות ומשפטיות שלא קשורות בעבודה
• יחסים בינאישיים/משפחתיים
• יחסי עבודה
• בעיות הזדקנות

תכניות EAP מספקות ניתוח אסטרטגי, המלצות וייעוץ ברמת הארגון. מטרתן הינה לשפר ולהגביר ביצועים, לפתח תרבות ולעודד הצלחה עסקית. תכנית EAP מוצלחת מספקת שירותים דיסקרטיים, על פי דרישה וללא תמורה לעובדים. השימוש בשרותי EAP נתון לשיקולו החופשי של העובד ותלוי בפניה ישירה ויוזמה של העובד. הפעילות המרכזית המתבצעת ע"י מומחי ה- EAP כוללת מפגשים עם העובד או בני משפחתו לצורך זיהוי / מציאת פתרון למכלול הבעיות שעלולות להשפיע על הביצועים במקום העבודה. הדבר מתבצע באמצעות שילוב של אפיקי שירות שונים, דוגמת פגישות טלפוניות, פגישות ברשת ופגישות פרונטליות,
אחוזי החדירה של תכניות EAP בישראל שואפות לאפס. לעומת זאת אחוזי החדירה בשוק האמריקאי הם מרשימים:
@ חברות קטנות – 52%
@ חברות בינוניות – 76%
@ חברות גדולות – 89%

החיסכון הכספי הגדול ביותר לארגון נובע משיפור ביצועי העובד (ירידה בתופעת ה"נוכחותיות" – Presenteeism) בעקבות הפעלה של תכנית EAP:
ב- 61% מהמקרים נמצא שיפור בביצועי העובדים
ב- 50% מהמקרים נמצאה ירידה במקרי ההיעדרות
מספר ימי ההיעדרות במהלך 30 הימים האחרונים ירד מ- 8.0 ל- 3.4

דילוג לתוכן